logo

Україна, Дніпропетровська обл.,

м. Кривий Ріг, вул. Т. Буряченко, 17

тел. +38(0564) 94-84-02

email: kzsh37@ukr.net

Протидія булінгу у ЗЗСО

Нормативна база з питання запобігання та протидії булінгу в закладах освіти

Детальніше про булінг, поради для учнів і батьків

Булінг  – це агресивна і вкрай неприємна свідома поведінка однієї дитини або групи дітей стосовно іншої дитини, що супроводжується регулярним фізичним і психологічним тиском та є гострою проблемою сучасності.

Педагогам і батькам коротко щодо Закону про булінг

Корисні матеріали для використання у роботі класними керівниками та педагогами. Що потрібно знати педагогам та батькам про Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)”.

Превентивна робота щодо протидії булінгу у ЗЗСО

ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ

Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №37 на 2020/2021 навчальний рік

Загальні правила поведінки:

  • Здобувач освіти приходить до школи за 15-30 хвилин до початку занять, чистий і
  • охайний, займає своє робоче місце з першим дзвінком, готує все необхідне навчальне приладдя.
  • Не можна приносити на територію школи з будь-якою метою й використовувати будь-яким способом зброю, в т.ч. ножі, вибухові, вогненебезпечні речовини; спиртні напої, сигарети,
  • наркотики та інші одурманюючі засоби й отрути.
  • Забороняється вживання непристойних виразів і жестів.
  • Не можна без дозволу педагогів (за узгодженням з батьками) йти зі школи та її
  • території в урочний час.
  • У разі пропуску занять учень зобов’язаний пред’явити класному керівнику довідку з
  • медичної установи або пояснювальну записку від батьків (осіб, що їх заміняють) про причину
  • відсутності на заняттях.
  • Здобувачі освіти школи повинні виявляти повагу до старших, піклуватися про
  • молодших. Учні школи поступаються дорогою дорослим, старші – молодшим, хлопчики –
  • дівчаткам.
  • Поза межами закладу освіти учні поводяться скрізь і усюди так, щоб не принизити
  • свою честь і гідність, не заплямувати добре ім’я школи.
  • Здобувачі освіти бережуть майно школи, акуратно ставляться як до свого, так і до
  • чужого майна, дотримуються чистоти і порядку на території школи.
  • До учнів, які привласнили чужі речі, будуть застосовані дисциплінарні стягнення. У
  • разі спричинення збитку чужому майну, батьки учнів, які заподіяли збиток, несуть матеріальну
  • відповідальність.
  • Здобувачі освіти, які знайшли втрачені або забуті, на їхню думку, речі, повинні здати
  • черговому вчителю, або класному керівнику.
  • Фізична конфронтація, залякування і знущання є неприпустимими формами поведінки.
  • Здобувачі освіти зобов’язані виконувати домашні завдання в терміни, встановлені
  • шкільною програмою.
  • На першу вимогу вчителя слід пред’являти щоденник.
  • Щодня вести запис домашніх завдань в щоденнику.
  • Приносити на заняття всі необхідні підручники, зошити, письмове приладдя,
  • інструменти, робочий і спортивний одяг.

Поведінка здобувачів освіти на уроках:

  • Під час уроку не можна шуміти, відволікатися самому і відволікати інших товаришів
  • від занять розмовами, іграми й іншими справами, що не стосуються уроку.
  • Якщо під час занять здобувачу освіти необхідно вийти з класу, то він повинен
  • попросити дозволу у вчителя, піднявши руку.
  • Якщо здобувач освіти хоче поставити питання вчителеві або відповісти на питання
  • вчителя, він піднімає руку.
  • Під час уроку учень має право ставити питання вчителеві, що стосуються матеріалу
  • уроку.
  • Учень має право в коректній формі обстоювати свій погляд і свої переконання при
  • обговоренні різних спірних і неоднозначних питань.

Поведінка здобувачів освіти на перервах:

  • Під час перерви здобувач освіти зобов’язаний:
  • підтримувати чистоту і порядок на своєму робочому місці;
  • вийти з класу, якщо попросить вчитель;
  • підкорятися вимогам чергового учня чи вчителя.
  • Час перерви – особистий час кожного здобувача освіти. Він може його проводити по
  • своєму розумінню, проте, не повинен заважати іншим.
  • Під час перерви учні можуть вільно переміщатися по школі, окрім тих місць, де їм
  • заборонено знаходитися в цілях безпеки (горище, підвал, кухня, майстерня, спортзал).
  • Під час перерв забороняється бігати по сходах, поблизу вікон і в інших місцях,
  • непристосованих для ігор.
  • Під час перерв забороняється штовхати один одного, кидатися предметами і
  • застосовувати фізичну силу.
  • У школі категорично забороняється тютюнопаління.
  • Категорично заборонено самовільно розкривати вікна, сидіти на підвіконнях чи
  • виглядати у відкриті вікна.
  • На перервах здобувачі освіти можуть звернутися до свого класного керівника,
  • чергового учителя, адміністрації гімназії за допомогою, якщо проти них здійснюються
  • протиправні дії.

Поведінка здобувачів освіти в їдальні:

  • Під час обіду в їдальні належить дотримуватися добросусідських взаємин і поводитися
  • пристойно.
  • Здобувачі освіти повинні шанобливо ставитись до працівників їдальні.
  • Учні приходять в їдальню після закінчення уроку у визначений час.
  • Розмовляти під час обіду слід неголосно, щоб не турбувати тих, хто їсть поряд.
  • Учні прибирають посуд після прийому їжі.
  • Здобувачі освіти дбайливо ставляться до майна шкільної їдальні.
  • Забороняється приходити в їдальню у верхньому одязі.
  • Рекомендації до зовнішнього вигляду здобувачів освіти:
  • До школи здобувачі освіти повинні приходити в одязі, що відповідає офісному стилю.
  • Одяг повинен відповідати зросту, виражати пошану господаря до самого себе і
  • суспільства.
  • Рекомендується не використовувати косметику і не носити прикраси на заняття.
  • Спортивний одяг, призначений для уроків фізкультури, на інших уроках недоречний.
  • Знаходитися в школі у верхньому одязі без особливих на те причин не дозволяється.
  • На урочисті загальношкільні заходи учні приходять у святковій формі.

Правила поведінки здобувачів освіти під час екскурсії:

  • Під час слідування до місця перебування та назад дотримуватися правил дорожнього
  • руху, не виходити на проїжджу частину.
  • Без дозволу керівника групи не залишати місця перебування.
  • У разі поганого самопочуття негайно повідомити керівника групи.
  • Дотримуватися правил пристойної поведінки та виконувати розпорядження керівника
  • групи.
  • Дотримуватися правил протипожежної безпеки.
  • Не торкатися незнайомих предметів, які можуть бути вибухонебезпечними.
  • Паління, вживання алкогольних напоїв та купання в річці суворо заборонені.

Обов’язки чергового в класі:

  • Чергові призначаються відповідно до графіка чергування в класі.
  • Чергові допомагають вчителю підготувати клас до наступного уроку, роблять посильне
  • прибирання класної кімнати.
  • Під час перерви черговий учень (учні) допомагає вчителеві розвісити навчальний
  • матеріал для наступного уроку, роздає зошити за проханням учителя.
  • Наприкінці робочого дня чергові учні готують клас для наступного робочого дня.

Додаток №2
Затверджено:
наказом по закладу
від 31.08.2020 № 171

План заходів,спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню)
в Криворізькій загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №37 на 2020-2021 навчальний рік

№ з/п ВИД РОБОТИ Цільова аудиторія Строки виконання Відповідальний
Первинна профілактика
1. Розробити та ввести в дію Меморандум (Угоду, Кодекс) співпраці з батьками в закладах загальної середньої освіти Вересень 2020 року Кулікова Н.М.

Дмитренко В.О.

2. Провести інформаційно-практичний дайджест «Зупинимо булінг разом!» Учні 5-11 кл. До 15.10.2020р. Кулікова Н.М.

Дмитренко В.О

3. Створити в закладі шкільні служби порозуміння із залученням педагогів-медіаторів (посередників), членів учнівського самоврядування До 15 09.2020 Кришень К.О.

Дмитренко В.О.

4. Години відвертого спілкування за участю представників ювенальної превенції «Не допускай проявів булінгу над собою. Допоможи другу» Учні 5-8 класів Жовтень 2020

Лютий 2021

Кулікова Н.М.

Класні керівники

5. Організувати в навчальному закладі написання есе на тему «Як довіряти і бути вдячним іншим» 5-11 кл. Грудень 2020 Учителі української мови
6. Проведення опитування учнів, учителів «Стоп булінг» 1-11 класи Вересень 2020 Дмитренко В.О.
7. Перегляд відео-презентацій «Булінг в школі. Як його розпізнати?» Здобувачі освіти Жовтень 2020 Кулікова Н.М. класні керівники
8. Організація консультативної допомоги учасникам освітнього процесу Здобувачі освіти постійно Дмитренко В.О.

Пермякова В.М.

9. «ЛАЙКОМАНІЯ: STOP!» – заходи в рамках міської просвітницької акції Учні, , вчителі Січень 2021 Класні керівники

Кришень К.О., рада лідерів

10. Провести тиждень «Зупинимо булінг разом!» Учні, батьки, вчителі Березень 2021 Кулікова Н.М. класні керівники
11. Психолого-педагогічний семінар: «Профілактика булінгу та кібербулінгу в школі» Педагогічний колектив школи Березень 2021 Кулікова Н.М.

Дмитренко В.О.

12. Виставка малюнків, плакатів, наочних матеріалів «Стоп насильство!» Учні, батьки, вчителі Березень 2021 Класні керівники 1- 11кл
13. Години спілкування «Кібербулінг! Який він?» Учні1-11 кл Січень 2021 Класні керівники 1-11кл
14. Забезпечення інформацією сайту школи та стендів за тематикою «Життя без насильства», «Протидія булінгу» Учні, батьки, вчителі 1 раз на семестр Кришень К.О.

Дмитренко В.О

Кукушкін М.В.

15. Індивідуальні консультації з питань соціалізації Учні, батьки, вчителі Протягом року Дмитренко В.О.
16. Робота соціально-реабілітаційного гуртка «Вирішення конфліктів мирним шляхом» Члени гуртка Згідно графіка роботи Дмитренко В.О.
17. Продовжити роботу шкільної служби порозуміння із залученням педагогів-медіаторів (посередників), членів учнівського самоврядування Здобувачі освіти Протягом року Кришень К.О.

Дмитренко В.О.

18. Проводити профілактичні заходи по попередженню домашнього насильства в сім’ях здобувачів освіти Протягом року Класні керівники, батьківська громадськість
Вторинна профілактика
19. Розгляд заяв про випадки булінгу, з реєстрацією в журналі Індивідуально За заявою Адміністрація школи
20. Сеанси медіації (примирення) Конфліктуючі сторони За потребою Шкільна рада порозуміння

Процедура подання заяви про випадок булінгу (цькування)

та порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування)

  1. Якщо педагог або інший працівник закладу освіти (інший учасник освітнього процесу) став свідком булінгу, він інформує керівника закладу освіти у письмовій формі незалежно від того, поскаржилась йому жертва булінгу чи ні; або ж аналогічно після отримання звернення дитини.
  2. Учасником освітнього процесу (учні, вчителі, батьки) на ім’я керівника освітнього закладу подається заява, де вказується інформація щодо джерела її отримання:
  • Постраждалий чи свідок булінгу (цькування);
  • Підозра про вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками;
  • Достовірна інформація від інших осіб;
  • Та часу (як довго триває). Одноразовий конфлікт чи відповідні дії носили систематичний характер.

Додаток №3

до наказу від 31.08.2020 №171

Порядок дій у разі вчинення учнями правопорушень і злочинів
в Криворізькій загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №37

  1. Директор школи (у разі отримання повідомлення від сектору ювенальної превенції):
  • повідомляє відділ освіти про факт правопорушення, злочину, який скоїв учень школи;
  • створює наказ про проведення службового розслідування за фактом скоєння учнем правопорушень, злочину;
  • за результатом роботи соціально-психологічної служби, класного керівника з класним колективом та педагогами, які викладають у класі, створює наказ про підсумки проведення службового розслідування за фактом скоєння учнем правопорушень, злочину;
  • на основі наказу про підсумки проведення службового розслідування за фактом скоєння учнем правопорушень, злочину разом з соціально-психологічною службою проводить засідання комісії по роботі з дітьми, які потребують додаткової педагогічної уваги, за фактом скоєння учнем правопорушення, злочину (протокол);
  • разом з соціально-психологічною службою надає рекомендації батькам щодо виховання дитини, звернення до інших спеціалістів (за потребою), постановка на внутрішкільний облік;
  • протягом 3-х днів надає матеріали до відділу освіти за підсумками проведеної роботи з учнем, який скоїв правопорушення, злочин та його батьками.
  1. Соціально-педагогічна служба:
  • після наказу директора школи про проведення службового розслідування за фактом скоєння учнем правопорушення, злочину складає характеристику на учня та його сім’ю;
  • проводить індивідуальну роботу з учнем та його батьками;
  • на основі роботи, проведеної з учнем та його батьками, робить результати (звіт, інформація), які директор школи включає у наказ про підсумки проведення службового розслідування за фактом скоєння учнем правопорушення, злочину.
  1. Класний керівник:
  • вносить зміни до плану виховної роботи класу;
  • складає характеристику на учня та його сім’ю;
  • залучає учня до позаурочної діяльності, участі у масових заходах, активному житті
  • класу та школи;
  • оформлює результати роботи, проведеної з учнем та його батьками, які директор школи включає у наказ про підсумки проведення службового розслідування за фактом скоєння учнем правопорушення, злочину.

Рекомендації та інформація для учасників навчально-виховного процесу
щодо протидії випадків булінгу у закладі